Monday 14 November 2016

Diesel & Biodiesel

Pengenalan
Bahan api diesel secara umum merupakan bahan api cecair yang digunakan dalam enjin diesel. Penggunaan enjin diesel diguna secara meluas sebagai hasil daripada kecekapan termodinamik yang lebih tinggi dan kecekapannya walaupun membawa bebanan yang tinggi. Disebabkan itu, jentera berat banyak menggunakan bahan api diesel sebagai bahan api utama disebabkan kecekapan tersebut. Diesel diperolehi daripada proses penyulingan petroleum (crued oil ; minyak mentah) pada suhu 200°C ~ 350°C pada tekanan atmosfera. Dengan ini minyak mentah adalah bahan utama penghasilan diesel namun campuran minyak sayuran dan minyak mentah (dalam nisbah tertentu) atau minyak sayuran itu secara sendirian boleh menghasilkan bahan api diesel.

Contoh Jentera Berat
Jenis yang paling lazim adalah hasil khas pecahan penapisan petroleum, tetapi bahan api diesel daripada sumber alternatif bukan petroleum seperti biodiesel atau biojisim sudah mula dibangunkan dan diguna pakai. Bahan api diesel bersulfur lampau rendah (ULSD; Ultra-Low Sulphur Diesel) adalah satu piawaian bagi diesel dengan kandungan sulfur yang rendah. Setakat tahun 2007, hampir kesemua bahan api diesel di Amerika dan Eropah adalah dari jenis ULSD, manakala diesel yang dijual di Malaysia secara amnya mempunyai kandungan sulfur yang tinggi.



Pengurangan Perlepasan Sulfur
Pada masa lalu, bahan api diesel yang terkandung kuantiti yang lebih tinggi sulfur. Standard pelepasan Eropah dan tekanan cukai telah memaksa kilang penapis minyak secara mendadak mengurangkan tahap sulfur dalam bahan api diesel. Di Kesatuan Eropah, kandungan sulfur telah secara dramatik dikurangkan dalam tempoh 20 tahun lepas. Standard yang sedang berkuatkuasa di Kesatuan Eropah sekarang adalah Diesel Euro 5, dengan kandungan maksimum 10 ppm.

Standard Perlepasan
Berkuatkuasa
Kandungan Sulfur
No. Cetane *
Euro 1
1 January 1993
max. 2000 ppm
min. 49
Euro 2
1 January 1996
max. 500 ppm
min. 49
Euro 3
1 January 2001
max. 350 ppm
min. 51
Euro 4
1. January 2006
max. 50 ppm
min. 51
Euro 5
1 January 2009
max. 10 ppm
min. 51

* Kedudukan Centane atau CN merupakan petunjuk kelajuan pembakaran bahan api diesel dan mampatan diperlukan untuk pencucuhan. Ia adalah songsang kadar oktana yang sama untuk petrol. CN adalah faktor penting dalam menentukan kualiti bahan api diesel.

Apa itu biodiesel ?
Biodiesel boleh diperolehi daripada minyak sayuran, ataupun lemak haiwan, melalui proses transesterifikasi. Biodiesel adalah bahan api bukan fosil, bahan bakar alternatif yang lebih bersih daripada petrodiesel. Ia juga boleh dicampur dengan petrodiesel dalam apa jua nisbah kandungan di dalam sesetengah enjin moden, tetapi 'tidak begitu disyorkan' oleh sesetengah pengeluar kenderaan. Biodiesel mempunyai takat jel yang lebih tinggi daripada petrodiesel, tetapi setanding kepada diesel. Ia boleh diatasi dengan menggunakan campuran biodiesel/petrodiesel, ataupun dengan pemasangan pemanas bahan api, tetapi ia hanya diperlukan semasa musim sejuk. Satu pecahan kecil biodiesel boleh dijadikan sebagai aditif dalam formulasi diesel bersulfur rendah bagi meningkatkan tahap pelinciran yang hilang akibat pembuangan sulfur. Jika ia tertumpah, kesan tumpahan biodiesel boleh dicuci dengan mudah dengan air biasa serta tidak toksik berbanding bahan api lain.
Sekarang Malaysia menggunakan standard Euro 2 bagi standard perlepasan sulfur. Berkuatkuasa 01hb Disember 2016, Malaysia akan menggunakan biodiesel jenis B7 & B10 dengan nisbah masing-masing 7% dan 10% (Diesel + Pome ; Palm oil metyle ester).
Campuran biodiesel dan diesel berasaskan hidrokarbon biasa merupakan keluaran paling biasa diedarkan bagi kegunaan pasaran. Kebanyakan dunia menggunakan sistem yang dikenali sebagai faktor "B" bagi menyatakan jumlah biodiesel dalam sebarang campuran bahanapi: bahanapi yang mengandungi 20% biodiesel dilabel B20, sementara biodiesel tulen dikenali sebagai B100. Adalah biasa di USA untuk melihat B99.9 kerana kredit cukai kebangsaan diberikan kepada entiti pertama yang mencampurkan diesel petroleum dengan biodiesel tulen. Campuran 20 peratus biodiesel dengan 80 peratus diesel petroleum (B20) biasanya boleh digunakan dalam enjin diesel tanpa pengubahsuaian.

Anda juga mungkin meminati artikel ini :
Pemborong Diesel, Bitumen & Lubricant Yusri Maju Sdn Bhd
Yusri Maju Group Profile

No comments:

Post a Comment