Tuesday 25 October 2016

Analisis SWOT Dalam Pentadbiran Syarikat

Apa Itu Analis SWOT ?

Merupakan satu strategik planning tool yang digunakan dalam mengesan kekuatan dan kelemahan dalam sesebuah organisasi syarikat yang mana mengabungkan kesemua pengaruh dan ancaman daripada luar dan dalam syarikat tersebut. Singkatan perkataan SWOT adalah daripada ungkapan Strength and Weaknesses and its environmental Opportunities and Threats atau di dalam pengertian Bahasa Melayu adalah kekuatan dan kelemahan serta peluang yang ada berdasarkan ancaman dan pengaruh persekitaran.

Analisis SWOT akan diguna-pakai oleh setiap pengurus dalam memerhati sebarang kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman dengan sebaik mungkin dan dijadikan sebagai rujukan dan bukti bagi memastikan pengurusan dan perjalanan syarikat dalam keadaan terbaik.

Berikut adalah jadual bagi gambaran menggunakan Analisis SWOT :

Strength (Kekuatan)
Weakness (Kelemahan)
Opportunities (Peluang)
Threats (Ancaman)
Kecekapan yang tersendiri?
Tiada arah tuju, strategic planning dan matlamat?
Memasuki pasaran baru?
Persaingan baru dalam perniagaan?
Sumber kewangan mencukupi?
Kekurangan fasiliti?
Idea produk baru ?
Inflasi?
Dapat bersaing dengan baik?
Kualiti produk tidak bermutu?
Dapat pelabur?
Cukai syarikat?
Mahir dalam pemasaran?
Pengurusan tidak sempurna?
Strategi pemasaran terkini?
Ekonomi gawat?
Dapat analisis tahap ekonomi?
Rekod dan fail tidak sempurna?
Peningkatan jualan?
Pelabur tiada?
Kos berpatutan?
Saingan kurang sihat?
Kemahiran tenaga manusia?
Kekurangan sumber manusia?
Keupayaan dalam inovasi?
Pemasaran gagal?
Skills pekerja?
Teknologi lama?
Pengurusan dlm keadaan baik?
Kurang skill?
Lain – lain?
Lain -  lain?
Lain – lain?
Lain – lain?




Setiap item S -  W – O – T tersebut boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu dalaman (internal) dan luaran (external) apabila analisis dilakukan. Semasa melakukan analisis ini, bentuklah satu kumpulan yang terdiri daripada pelbagai lapisan pengurusan ( tertinggi – pertengahan – bawahan ) bagi membolehkan idea-idea dan cetus fikir dapat dilakukan. Barulah data-data daripada analisis ini boleh digunakan.

Sebagai contoh penggunaan Analisis SWOT ini ialah di unit bengkel sesebuah syarikat :
# S - Kekuatan
  • Tenaga mahir yang dimiliki oleh foremen. 
  • Kedudukan yang strategik di tepi jalan utama.
  • Bajet kewangan mencukupi.
  • Hubungan yang baik antara pekerja.
# W - Kelemahan
  • Keluasan bengkel sempit dan kecil.
  • Peralatan pembaikian tidak mencukupi.
  • Sistem rekod tidak jelas dan tidak teratur.
# O - Peluang
  • Kemaskini tugasan pekerja
  • Sistem rekod diperbaiki
  • Pembelian peralatan pembaikian
# T - Ancaman
  • Masalah banjir
  • Waktu menunggu alat ganti lama
  • Kejatuhan mata wang ringgit
Bagi analisis untuk ruangan O, Peluang hendaklah menggunakan kembali W, Kelemahan yang disenaraikan untuk diperbaiki kelemahan tersebut. Inilah dimanakan peluang bagi setiap bahagian dalam syarikat untuk menambahbaik dan menperbaiki kelemahan yang ada. Manakala bagi ruangan T, Ancaman merupakan satu kelemahan, keburukan dan ancaman yang tidak dapat dikawal oleh syarikat. Maka perkara ini juga perlu dianalisis bagi membolehkan pengurusan syarikat bersiap-sedia menghadapi sebarang kemungkinan. 

2 comments:

  1. Di sini ialah Benjamin hubungi butiran E-mel, lfdsloans @ outlook.com. / lfdsloans@lemeridianfds.com Atau Whatsapp +1 989-394-3740 yang membantu saya dengan pinjaman 90.000.00 Euro untuk memulakan perniagaan saya dan saya sangat berterima kasih, Sungguh susah bagi saya di sini cuba untuk membuat jalan sebagai ibu tunggal perkara-perkara tidak mudah dengan saya tetapi dengan bantuan Le_Meridian meletakkan senyuman di wajah saya kerana saya menonton perniagaan saya semakin kuat dan berkembang juga. Saya tahu anda mungkin mengejutkan mengapa saya meletakkan perkara seperti ini di sini tetapi saya benar-benar perlu menyatakan saya terima kasih supaya sesiapa yang mencari bantuan kewangan atau mengalami kesulitan dengan perniagaan yang ada atau ingin memulakan projek perniagaan dapat melihat ini dan memiliki harapan untuk keluar dari kesulitan .. Terimakasih.

    ReplyDelete
  2. Tikras liudijimas ir geros naujienos! ! !

    Mano vardas Mohammadas, ką tik gavau paskolą ir ji buvo pervesta į mano banko sąskaitą, prieš kelias dienas kreipiausi dėl Dangote Loan Enterprise per Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), paklausiau Lady Jane apie Dangote reikalavimus. „Loan Enterprise“ ir ponia Jane man pasakė, kad paskola bus man nedelsiant pervesta, jei turėsiu visus reikalavimus

    Pasitikėk manimi dabar, nes mano anglies gavybos verslo 1100 milijardų rupijų paskola su 2 % ką tik patvirtinta ir pervesta į mano sąskaitą. Greitai tai svajojama. Pažadu ponia Džein, pasakysiu pasauliui. Ar tai tikra? Aš dabar pasakysiu pasauliui, nes tai tiesa

    Jums nereikia mokėti registracijos mokesčio, licencijos mokesčio, laikytis Dangote Loan Company, gausite paskolą

    Norėdami gauti daugiau informacijos, susisiekite su manimi el. paštu: mahammadismali234@gmail.com ir susisiekite su Dangote Loan Company dabar el. paštu Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete