Thursday 3 November 2016

Pengertian Istilah 4M 1 E

4M 1E Dalam Pengurusan 
Secara peribadi, menggunakan konsep 4M 1E merupakan ibarat "kompas asas petunjuk" kepada struktur membimbing dalam pengurusan organisasi. Segala permasalahan yang timbul boleh dikaji menggunakan panduan ini maka seorang pemimpin tidak akan tercicir mencari punca-punca dalam menyelesaikan masalah yang timbul.

Ini adalah faktor yang perlu diambil kira untuk memastikan operasi dan fungsi organisasi berjalan lancar. Penggunaan konsep 4M 1E adalah kaedah yang paling popular. 

Pengertian 4M 1E adalah sepertimana berikut :
  • Man ( sumber manusia)
  • Machine (mesin atau kelengkapan)
  • Material (sumber bahan mentah)
  • Methode (kaedah atau peraturan)
  • Environtment (persekitaran)

1. MAN 人材 SUMBER MANUSIA
Semua perkara yang berkaitan dengan sumber manusia seperti bilangan pekerja, elaun dan gaji, tahap kecekapan pekerja, pengetahuan, disiplin dalam bekerja, sikap tanggungjawab dan lain-lain perkara yang berkaitan dengan sumber manusia. Sebagai contoh jelasnya agihan kerja kepada setiap individu dalam sumber manusia dan didokong dengan carta organisasi.

2. MACHINE 機械 MESIN
Melibatkan semua peralatan dan kelengkapan mesin yang digunakan dalam aktiviti kerja seharian termasuk kelengkapan peralatan tersebut seperti kerusi, meja, kenderaan. safety & work tools. Peralatan-peralatan ini hendaklah dalam keadaan terbaik bagi menjamin mutu dan kualti serta kecekapan dalam bekerja. Peralatan yang digunakan juga hendaklah selari dengan keadaan semasa dan dikemaskini mengikut peredaran semasa. Sebagai contoh menggunakan kaedah pemasaran dalam internet seperti Facebook dan Twitter adalah salah satu tools yang perlu digunakan dalam sesebuah organisasi di era globalisasi.

3. MATERIAL 材料 BAHAN MENTAH
Melibatkan bahan mentah yang digunakan dalam aktiviti kerja seharian seperti minyak pelincir, batu, gas, tanah, simen, hot premix dan sebagainya perlu diperhatikan samada memberi masalah samada pada kualiti dan kuantiti. 

4. METHODE 方法 CARA KERJA
Melibatkan semua kaedah, peraturan, arahan, panduan, memo dan mana-mana kaedah perlaksanaan yang diperlukan dalam menwujudkan sistem kerja di dalam sesebuah organisasi.

5. ENVIRONMENT 環境 PERSEKITARAN
Ini terpakai kepada suasana tempat kerja samada sesuai dan selesa serta selamat termasuklah kawalan suhu bilik, keselamatan lantai, pencahayaan dan pengudaran serta tahap kebisingan yang wujud. Suasana tempat kerja juga boleh dipengaruhi dengan tekanan daripada manusia itu sendiri seperti gangguan seksual dan juga gossip antara pekerja yang menjatuhkan rakan sekerja yang lain. 

Dengan menggunakan konsep ini dalam mengenalpasti permasalahan yang ada dalam organisasi, selalunya faktor utama yang menjadi penyebab kepada faktor-faktor lain ialah MAN (sumber manusia). Dengan itu, pemimpin yang bijaksana akan memegang faktor ini terlebih dahulu bagi menyelesaikan masalah-masalah yang lain.

Anda juga mungkin meminati artikel ini :





No comments:

Post a Comment