Thursday 3 November 2016

Konsep TRUST (Kepercayaan) Dalam Organisasi



Kepercayaan adalah satu ungkapan yang sering dipertuturkan dan diperdengarkan dalam hubungan sesama manusia. Istilah ini merupakan satu perkataan keramat dan mudah dilisankan melalui kata-kata. Kepercayaan adalah kata terbitan daripada percaya bermaksud yakin, beriktikad dan pasti

Dalam Bahasa Inggeris, kepercayaan diterjemahkan kepada TRUST. Dalam sesebuah organisasi, pengertian TRUST menpunyai pengertian tersendiri iaitu diertikan sebagai Trust (percaya) , Respect (hormat-menghormati), Unique (tersendiri) , Straight (tegas dan jujur) dan Together (berkerjasama). 


Setiap abjab T-R-U-S-T menpunyai maksud yang mendalam dan bagaimana konsep itu boleh digunakan dalam pengurusan organisasi yang melibatkan ramai pihak. Sekiranya konsep ini diterap di dalam setiap jiwa individu di organisasi tersebut, nescaya pengurusan sumber manusia akan mudah dilaksanakan.

T : Trust (Kepercayaan)
Setiap individu diberi kepercayaan untuk menjalankan tugas masing-masing terutamanya seseorang ketua. Perlu amanah dan jujur dalam melaksanakan tanggungjawab yang diberikan. Ini adalah kerana kepercayaan yang besar dipertaruhkan oleh pihak atasan kepada individu yang dilantik sebagai ketua untuk menjalankan tanggungjawab sebagai wakilnya dalam sesebuah organisasi tersebut. Kepercayaan ini bukan hanya perlu dipikul oleh Ketua, ianya juga perlu dijadikan pegangan oleh semua kakitangan sokongan bagi mewujudkan persekitaran kerja yang produktif dan selesa.

R : Respect (Hormat-Menghormati)
Sikap hormat menghormati antara manusia adalah satu keperluan dalam organisasi bagi melahirkan suasana kerja yang harmoni dan tiadanya masalah tikam daripada belakang. Tanpa rasa hormat, keadaan organisasi sentiasa dalam keadaan tertekan dan pekerja akan rasa tidak selesa dan ini akan menjatuhkan tahap produktiviti organisasi tersebut. Tempoh menyiapkan kerja akan berpanjangan kerana tiadanya kerjasama dalam berpasukan disebabkan rasa hormat antara individu tidak wujud.

U : Unique (Tersendiri)
Anugerah yang diberikan oleh Tuhan adalah berbeza antara satu sama lain. Disebabkan itulah setiap individu menpunyai keunikan tersendiri dan tidak akan sama antara satu sama lain. Individu diberi kepakaran yang tersendiri untuk melengkapi di dalam pasukan. Bagi membolehkan konsep lengkap-melengkapi berjaya dilakukan, keprcayaan dan hormat-menghormati perlu disemai dalam diri bagi menjayakan organisasi tersebut.
Hai manusia, Sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa – bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.” (al-Hujuraat: 13)
Sebagai contoh, di Jepun orang gemuk tidak dianggap satu kelemahan dan ejekan. Ianya dipandang mulia dan disanjungi oleh masyarakat Jepun. Lihat sukan sumo, sebuah sukan yang diminati oleh masyarakatnya sehingga pada masa kini dan sukan sumo mula diceburi oleh rakyat bukan Jepun serta menjuarari sukan sumo setiap tahun. Inilah yang dikatakan UNIQUE kerana individu menpunyai kelebihan dan kepakaran tersendiri serta diperlukan antara satu sama lain.

S : Straight (Ketegasan)
Ketegasan dalam memberi keputusan dalam sesbuah organisasi adalah keperluan yang akan digunakan apabila berhadapan sesuatu pilihan. Ketegasan ini perlu diikuti dengan fakta dan dalil yang benar bagi memastikan ketegasan yang dilakukan itu akan memberi impak yang positif dalam perjalanan sesebuah organisasi. Ketegasan tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya tanpa keperluan kerana ianya akan menjadikan diri sesorang itu bersikap BOSS bukannya seorang PEMIMPIN. Rujuk artikel perbezaan antara Boss dan Pemimpin. Klik di sini.

T : Together (Kerjasama berpasukan)
Akhir sekali sikap yang paling penting dalam organisasi adalah kerjasama berpasukan bagi menjayakan matlamat dan objektif yang dibawakan oleh organisasi. Jika tiada kerjasama, setiap kerja yang dilakukan tidak akan kesampaian dan berkubur di pertengahan jalan. Apa-apa benda boleh dilakukan jika masing-masing sama membantu walaupun seberat mana beban kerja yang diberikan.
“ Perumpamaan orang-orang mukmin dalam cinta-mencintai, kasih mengasihi dan sayang menyayangi adalah seperti satu tubuh, apabila ada salah satu anggotanya merasa sakit, maka seluruh tubuhny juga akan merasakan sakit dengan demam dan tidak dapat tidur ” (HR Muslim)
Konsep TRUST ini bukan sahaja untuk diserap dan disemai di dalam organisasi tetapi meliputi keseluruhan kehidupan manusia terutamanya dalam kehidupan berkeluarga. Insya-Allah.

Puisi : AKU BARU MENYADARINYA SEKARANG
- Puisi karya Panji Ramdana

Anda juga mungkin meminati artikel ini :
Perbezaan Antara Bos dan Pemimpin
Analisis SWOT Dalam Pentadbiran Syarikat
Perbandingan Cara Kerja Barat & Timur Jauh

No comments:

Post a Comment