Prinsip – Prinsip Asas
Pengurusan
Perkara
|
Penerangan
|
Pembahagian Kerja
(Work Division)
|
Pengkhususan tenaga kerja diperlukan dan
dipecahkan mengikut unit / bahagian dalam memastikan organisasi diuruskan
dengan teratur dan sistematik.
|
Kuasa Mengurus
(Authority)
|
Arahan yang dikeluarkan hendaklah daripada individu yang
diberi kuasa oleh pihak pengurusan kerana segala risiko dan tanggungjawab
akan ditanggung oleh individu tersebut.
|
Disiplin
(Discipline)
|
Rasa hormat dan mematuhi segala arahan
amatlah diperlukan bagi melancarkan urusan operasi sesebuah syarikat.
|
Mematuhi Arahan
(Unity of Command)
|
Kesemua pekerja seharusnya mematuhi arahan kerja daripada
individu yang dilantik sahaja iaitu Ketua Unit masing-masing.
|
Bersatu Menerima
Arahan
(Unity of
Direction)
|
Kesemua pekerja dalam sesebuah
organisasi seharusnya menerima arahan yang sama dan bergerak seiring serta focus
dengan matlamat yang ingin dicapai.
|
Kepentingan
Individu
(Conflict of
Interest)
|
Cabaran yang paling besar dalam pengurusan syarikat adalah
masalah kepentingan individu dan kepentingan umum. Hal ini dapat dielakkan
jika syarikat menpunyai sistem pengurusan dan proses aliran yang kemas dimana
perlu diikuti oleh semua pihak.
|
Imbuhan
(Remuneration)
|
Semua pekerja seharusnya diberi imbuhan
mengikut kelayakan dan pencapaian yang disumbangkan kepada syarikat. Tiada
unsur-unsur kepentingan peribadi.
|
Pemusatan
(Centralization)
|
Hubungan antara ibu pejabat dan bahagian-bahagian lain
amat penting dihubungkan dengan kekerapan tertentu. Sebagai contoh lawatan
berkala / mesyuarat bulanan / aktiviti sukan antara bahagian dan ibu pejabat.
Keseimbangan hubungan antara semua bahagian amat penting.
|
Rantaian Skalar
(Scalar Chain)
|
Semua pegawai bawahan perlu mematuhi
rantaian rasmi pengurusan iaitu hendaklah melalui saluran yang betul dan
tidak boleh sama sekali melanggar turutan tersebut KECUALI diberi kebenaran
khusus oleh pegawai atasan.
|
Perintah
(Order)
|
Kesemua arahan dan perintah serta aliran proses harus
dipatuhi mengikut cara yang telah ditetapkan.
|
Ekuiti
(Equity)
|
Dengan adanya keadilan di peringkat
semua pekerja akan memberi kebaikan yang mana akan menjana perkhidmatan
berbakti dan setia kepada syarikat.
|
Kestabilan dan
kematangan kakitangan
(Stability and
tenure of personnel)
|
Semua pekerja perlu diberi tempoh tertentu untuk belajar
daripada pengalaman kerja dan proses pembelajaran yang berterusan daripada
setiap latihan / training yang diberikan. Dengan tempoh ini, semua pekerja
akan rasa berpuas hati dan akan memberi khidmat yang terbaik kepada syarikat.
|
Inisiatif
(Initiative)
|
Salah satu daripada kepuasan terbesar
adalah merangka dan melaksanakan pelan yang dirancang iaitu daripada pringkat
teori kepada praktikal serta mengkaji semula keberkesanan dasar tersebut dari
masa ke semasa.
|
Keharmonian
(Esprit de corps)
|
Keharmonian di kalangan semua pekerja merupakan kunci
utama dalam kejayaan sesebuah pengurusan di dalam syarikat yang akan memberi
manafaat kepada semua pekerja.
|
Henri Fayol (Istanbul, 29 Julai 1841 - Paris, 19 November 1925) adalah seorang Perancis jurutera perlombongan, eksekutif perlombongan, penulis dan pengarah lombong yang mengembangkan teori umum pentadbiran perniagaan yang sering dipanggil Fayolism. Dia dan rakan-rakannya yang dibangunkan teori ini secara bebas daripada pengurusan saintifik dan diakui sebagai pengasas kaedah pengurusan moden.
Anda mungkin meminati :
No comments:
Post a Comment