Tuesday 18 October 2016

Tabata Workout

Sejarah Tabata
Latihan Tabata telah ditemui oleh saintis Jepun Dr. Izumi Tabata dan sepasukan penyelidik dari Institut Kesihatan dan Sukan di Tokyo.

Tabata dan pasukannya menjalankan kajian ke atas dua kumpulan atlet. Kumpulan pertama dilatih di tahap intensiti yang sederhana manakala kumpulan kedua dilatih pada tahap intensiti tinggi. Kumpulan intensiti sederhana bekerja lima hari seminggu untuk sejumlah enam minggu; setiap senaman selama satu jam. Kumpulan tinggi keamatan bekerja empat hari seminggu selama enam minggu; setiap senaman selama empat minit dan 20 saat (dengan 10 saat rehat di antara setiap set).

Keputusan: 
Kumpulan 1 telah meningkat sistem aerobik mereka (kardiovaskular), tetapi menunjukkan hasil yang sedikit atau tidak untuk sistem anaerobik mereka (otot). Kumpulan 2 menunjukkan lebih peningkatan dalam sistem aerobik mereka daripada kumpulan 1, dan peningkatan sistem anaerobik mereka dengan 28 peratus.

Kesimpulannya, latihan intensiti tinggi (high-intensity training) iaitu Latihan Tabata mempunyai kesan yang lebih di kedua-dua sistem aerobik dan anaerobik.


No comments:

Post a Comment