Thursday 20 October 2016

Perkara Asas Kewangan dan Bagaimana Ia Menentukan Kejayaan

Memiliki sebuah perniagaan menjadi salah satu cara yang paling menguntungkan dan memuaskan bagi memenuhi matlamat kewangan di samping memastikan masa depan seseorang adalah selamat dan terjamin. Ekonomi hari ini menghasilkan banyak peluang kepada orang yang mempunyai kemahiran dan kekuatan yang berbeza. Salah satu aspek yang paling asas menjalankan perniagaan yang sering ditinggalkan diabaikan adalah pengurusan kewangan. Produk atau perkhidmatan yang sempurna tidak akan bermakna apa-apa jika wang yang dijana masuk ke dalam perniagaan ,disalahgunakan atau tidak diurus dengan baik. Membelanjakan wang yang diperolehi dengan bijak dan mengetahui bila untuk menyimpan atau melabur dalam pertumbuhan harus menjadi perhatian utama bagi sesebuah perniagaan.

Pada hakikatnya, semua orang sedar kebanyakan perniagaan gagal dalam tahun pertama operasi mereka. Faktor penyumbang utama yang membawa kepada kegagalan adalah pengurusan kewangan yang lemah. Kaji selidik yang dijalankan pada perniagaan yang gagal mendapati bahawa perniagaan sebenarnya telah agak berjaya jika pemilik baru membuat keputusan kewangan yang baik dalam semua aspek perniagaan. Ia sentiasa disyorkan untuk mengambil bantuan profesional seperti institusi perbankan, perancang kewangan, akauntan atau mereka yang tiada kepentingan peribadi (conflict of interest) bagi memberi nasihat dan bantuan dalam pengurusan kewangan. Walau bagaimanapun, pemilik perniagaan perlu memahami, sekurang-kurangnya dalam prinsip asas kewangan jika ingin mengupah bantuan profesional. Ini melindungi perniagaan dan pemilik perniagaan daripada aktiviti penipuan. 

Untuk perniagaan kecil ia mungkin tidak praktikal untuk mengupah bantuan profesional untuk semua kerja-kerja kewangan, tetapi ada beberapa program perisian yang tersedia memberi bantuan untuk mendidik pemilik kepada teknik simpan kira-kira asas.

Seorang pemilik perniagaan perlu biasa dan selesa dengan menggunakan perkara-perkara berikut:
  • Hari ke hari pengesanan dan pemantauan perbelanjaan - pemilik perlu mampu membuat dan menganalisis laporan yang memberikan idea tentang keadaan sebenar perniagaan.
  • Akaun Belum Terima (Accounts Receivable) dan Akaun Belum Bayar (Accounts Payable) - Seorang pemilik perlu dapat memberitahu keputusan apabila pembayaran dijangka dan bersedia untuk perbelanjaan keluar.
  • Apa yang penting adalah keupayaan untuk menentukan keadaan kewangan semasa dan pada masa yang sama adakah perlu untuk pembesaran perniagaan kerana persaingan. Dapat mengenal pasti keadaan masa depan samada berunjuran positif atau negatif yang boleh memberi kesan kepada perniagaan.
Tanpa mengira saiz perniagaan, matlamat perniagaan dan pemilik perlu disimpan tegas dalam fikiran. Walaupun perniagaan yang lebih kecil tidak boleh segera memberi manfaat atau mampu membayar seorang akauntan, ianya tetap yang merupakan perbelanjaan yang diperlukan untuk menjaga bajet perniagaan secepat mungkin. Akauntan dan juga perancang kewangan mampu untuk menjaga perniagaan di landasan yang betul. Mereka boleh membantu untuk mewujudkan realistik matlamat jangka panjang untuk meningkatkan peluang kejayaan. Dengan bantuan seorang profesional kewangan, masalah aliran tunai boleh dilihat dan ditangani.

Tips-Tips Pengurusan Kewangan Syarikat 
  • Duit masuk – dari mana sumber duit masuk ke dalam perniagaan itu. Biasanya dari hasil jualan perniagaan tersebut. 
  • Duit keluar – ke mana dibelanjakan duit yang masuk ke dalam syarikat. Biasanya dibelanjakan untuk menyara kos perniagaan seperti sewa, bahan mentah, gaji dan sebagainya.
Perniagaan selalunya mengamalkan 2 transaksi dalam setiap urusan jualan dan belian iaitu
  • Tunai – setiap jualan atau pembelian yang dibayar secara tunai samada dengan cek atau duit
  • Hutang – setiap belian atau jualan yang dilakukan secara kredit (hutang)
Gabungan daripada kesemua perkara tersebut, terdapat 4 proses catitan yang perlu dilaksanakan iaitu
  • Jualan secara tunai
  • Jualan secara hutang
  • Belian secara tunai
  • Belian secara hutang
Secara ringkasnya, syarikat perlu memantau 4 sistem tersebut bagi tujuan :
  • Pantau siapa hutang – ia memudahkan pemantauan orang yang berhutang dengan syarikat dan buat follow-up sehingga mereka melangsaikannya. Dan jika ada yang degil, syarikat boleh senarai hitamkan mereka atau kenakan tindakan undang-undang.
  • Pantau dengan siapa syarikat berhutang – biasanya syarikat berhutang untuk dapatkan bahan mentah dari pembekal. Ini adalah kemudahan kredit kepada suyarikat dan suatu kelebihan. Maka pemantauan tunggakan hutang tersebut perlu diperhatikan.
Dengan adanya sistem di atas, aktiviti semak status hutang secara berkala akan terlaksana dan boleh elakkan syarikat daripada menghadapi masalah kewangan. Amalkan rekod keluar masuk setiap traksaksi duit di dalam syarikat dan perkara ini mesti melibatkan semua peringkat daripada pihak pengurusan dan juga pekerja syarikat yang lain - ini akan mengelakkan syarikat daripada gulung tikar jika terlalu banyak hutang tidak dituntut dan tidak dibayar kepada pembekal.

Itu ajer pandangan seposen daripada pengalaman seharian....  :)

No comments:

Post a Comment