Monday 17 October 2016

Jeddah, Kemudahan Terminal Lapangan Paling Teruk Di Dunia

JEDDAH: Lapangan Terbang King Abdul Aziz International di Jeddah mendahului senarai lapangan terbang yang paling teruk di dunia bagi 2016, kata laman web "The Guide To Sleep In Airport" yang menilai pengalaman lapangan terbang yang berdasarkan pandangan penumpang. Laman web itu baru-baru ini mengumumkan senarai untuk yang terburuk 10 lapangan terbang di seluruh dunia. 
Setiap tahun, laman web yang menjalankan kajian ke atas perkhidmatan yang ditawarkan untuk penumpang yang menghabiskan masa yang panjang di dalam premis lapangan terbang, keselesaan dan tempat tidur yang menarik disediakan untuk mereka. Lapangan terbang Jeddah melonjak ke tempat No 1 pada "Lapangan Terbang Paling Teruk di Dunia". Semua aspek terminal perlu peningkatan yang serius. Walaupun JED terus berjanji bahawa penumpang tahun depan akan dapat melihat sebuah terminal baru, tandas bersih dan lebih kemudahan, namun masih lagi tiada tanda-tanda perubahan ke arah itu. Sebaliknya, apabila penumpang tiba di Terminal Haji Jeddah, mereka berjalan kaki ke terminal di mana kebersihan adalah satu konsep mitos semata-mata. 

Laman web itu berkata, tempat yang dikatakan dianggotai oleh sepasukan pegawai imigresen digambarkan sebagai "cuai", "sombong" dan "kurang ajar" dan "biadap". Terminal lapangan terbang tidak mempunyai restoran, kedai membeli-belah dan hiburan. Pihak Berkuasa Penerbangan Awam (GACA) berkata terminal selatan lapangan terbang di Jeddah pada asalnya direka untuk menerima 6 juta penumpang, manakala kini ia menerima 17 juta penumpang. Oleh itu, suatu keperluaan untuk membina semula lapangan terbang di Jeddah. 

Media dan Perhubungan Awam Jabatan di General Authority of Civil Aviation (GACA) Abdullah Al-Kharif berkata laman web "The Guide To Sleep In Airport" adalah sebuah blog peribadi eksperimen tidur di lapangan terbang, dan kemudian ia diubah ke laman web menilai lapangan terbang di dunia. Klasifikasi  laman web itu tidak berdasarkan piawaian tertentu untuk menilai lapangan terbang. Bercakap kepada Arab News, Al-Kharif berkata satu delegasi pakar akan melawat lapangan terbang antarabangsa dalam beberapa minggu akan datang untuk menilai lapangan terbang ini. 

Al-Kharif bagaimanapun berkata maklum balas adalah penting untuk meningkatkan perkhidmatan di lapangan terbang Arab Saudi. Penilaian ini memberi tumpuan kepada faktor-faktor tertentu mengenai pengalaman lapangan terbang seperti isu kebersihan, perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan serta perkhidmatan pelanggan, keselesaan, ruang tidur, restoran, pilihan tempat makan dan kebersihan di tandas. 
Lapangan Terbang Antarabangsa Juba di South Sudan menduduki tempat kedua dalam senarai lapangan terbang yang paling teruk, diikuti dengan Lapangan Terbang Port Harcourt International, Nigeria dan Lapangan Terbang Antarabangsa Tashkent di Uzbekistan.

No comments:

Post a Comment