Thursday 20 October 2016

Facebook : Aplikasi Baru Dalam Perniagaan

SAN FRANCISCO - Okt 20, 2016
Facebook kini akan membolehkan rakyat Amerika untuk memesan makanan, membeli tiket wayang atau membuat temu janji di kedai pendandan rambut tanpa perlu meninggalkan laman rangkaian sosial.

Syarikat AS pada Rabu yang lalu mengumumkan penambahan aplikasi baharu di laman web ini untuk membolehkan pengguna untuk berhubung terus dengan perniagaan yang diinginkan.

Sebagai contoh, pizza yang boleh dihantar dengan mudah klik butang "order" di laman Facebook di restoran. Bgaimanapun dengan syarat, restoran ini menggunakan delivery.com atau Slice.

Bagi kedai-kedai lain seperti spa atau kedai pendandan rambut, pelanggan boleh meminta temujanji, yang mana peniaga akan mengesahkan tempahan tersebut menggunakan Facebook Messenger. Sesetengah perniagaan juga boleh menambah butang untuk halaman mereka yang membolehkan pelanggan untuk meminta sebut harga atau senarai harga.

Facebook juga telah memasuki perkongsian dengan Fandango untuk membolehkan pembelian tiket wayang terus dari halaman yang dikhaskan untuk filem itu. Pengguna juga akan dapat membeli tiket untuk acara-acara lain melalui Ticketmaster atau Eventbrite dari laman Facebook mereka sendiri.

Laman media sosial turut melancarkan alat yang baru untuk mendapatkan cadangan daripada pengguna lain, termasuk di kedai-kedai dan perkhidmatan. Jika pengguna mengaktifkan cadangan tertera pada ruangan meminta nasihat, rakan-rakan boleh menghantar komen disertakan dengan cadangan, yang kemudiannya dipaparkan pada peta.

Kini sehingga Jun 2016, pengguna Facebook berjumlah 1.13 bilion pengguna aktif yang mana 84.5% daripada mereka adalah di luar Amerika Syarikat dan Kanada, buat masa ini menghadkan ciri-ciri aplikasi baru tersebut kepada pengguna AS itu.

Pada hari Rabu yang lalu ia mula melancarkan ciri-ciri buat pertama kalinya dan berjanji perisian yang lebih baru pada bulan akan datang, khususnya untuk berkomunikasi secara langsung dengan perniagaan pada masa dan mengikut kehendak pengguna Facebook sendiri sebagai pelanggan.

No comments:

Post a Comment